zaterdag 30 juni 2012

Weer vrienden met Quinoa!

Het was weer tijd om mijn banden aan te halen met mijn lang vergeten vriend Quinoa!

Er is iets gebeurd, eigenlijk jaren geleden toen ik in verwachting was met onze zoontje. Helemaal misselijk, maar ZO gemotiveerd om gezond te eten voor ons kleintje stuitte ik op quinoa. Helaas viel het toen erg verkeerd, en sinds die tijd heb ik het eigenlijk niet weer geprobeerd.
Maar het is zoooooooo goed voor je, en ik wil ook dat mijn jongens het ook eten, dus............. tijd voor quinoa!



Quinoa is  eigenlijk een pseudo graan, meer zaad dan graan, en het heeft een nootachtige smaak, en zo populair en geweldig, omdat het een volledige eiwit is. Om volledige proteïnes en alle essentiële aminozuren binnen te krijgen moeten we verschillende groentes, granen en zaden samen voegen in een maaltijd, maar het is ook zo makkelijk om  veganistisch opties te hebben, zoals QUINOA  ( kwee na ) of HENNEP zaden, die ons voorzien van alle benodigde aminozuren, mineralen, Vit B2 en E, ijzer, magnesium en koper, en het is ook nog glutenvrij.

Geweldig, dat er zoiets SUPERS bestaat!




Een koude salade, met quinoa, venkel, olijven, basilicum, olijfolie, zongedroogde tomaten, allemaal zomerse smaken...... en het werkte, het was zelfs heerlijk!


de ingrediënten voor de Italiaanse Quinoa Salade zijn,

1/2 kop quinoa, goed afspoelen en gaar koken volgens de aanwijzingen
1/2 venkelknol
handvol basilicum
5-6 groene olijven in olie of water, geen azijn

sap van een halve citroen
2 El extra virgin olijfolie
1 tl kokosbloesem suiker
zeezout of himalaya zout naar smaak

en deze zongedroogde tomaat mix, net ontdekt bij de winkel, het is erg lekker , zit alleen 
zongedroogde tomaat in, peperkorrels, olijven,  basilicum, knoflook en ui, geen zout  en het  is ook nog van Max Havelaar

de gekookte, afgekoelde quinoa mengen met de fijngesneden venkel, olijven, en een dressing
maken van de olijfolie, citroensap en suiker
deze mengen met de salade en meteen eten of even laten staan om in te trekken, vlak voor het eten de basilicum blaadjes toevoegen, en lekker kruiden met zout en peper, of de zongedroogde tomaat mix, in ieder geval heerlijk!




           Het ziet er prachtig uit, en de zongedroogde tomaat mix geeft het een heerlijk smaakje en kleurtje!




We hebben het gegeten met een grote groene salade, een complete maaltijd, ben blij!
Volgende keer gaan ik iets voor het ontbijt maken met quinoa, lijkt me een prima start van de dag!

Fijne zaterdag!



Je kunt me  volgen en delen op Facebook, Tina's raw alkaline diet
 https://www.facebook.com/tinas.rawalkalinediet




Geen opmerkingen:

Een reactie posten