woensdag 9 mei 2012

Crackers


Ik ben overal op zoek geweest naar brood en crackers die gewoon gezond zijn, alkalisch, zonder suiker, zonder gist ( ook al verzurend  ), en eventueel ook een  glutenvrije optie, mocht het nodig zijn.
Goede volkoren granen, klinkt simpel, internet doorgespit, bio winkel dito, beste optie is dat er twee of drie ingredienten inzitten die ik eigenlijk niet wil! Dat is geen optie, dus maar zelf aan het bakken gegaan.
Ik gebruik boekweit meel, van nature ook gluten vrij, en veel minder zuur voor je lijf dan tarwe, en een goede bron van eiwit. 
Quinoa, licht alkalisch, vol met eiwitten, ijzer en kalium, super voor je, ik kan het alleen gekookt niet naar binnen werken, en dit is een perfecte manier om deze super graan toch in mijn maaltijden te verwerken!
Havermout, ook licht alkalisch, vol vezels en goede eiwitten, maken deze crackers een bron van volwaardige energie en voedingsstoffen.




Dit zijn heerlijke, knapperige vier granen crackers, volkoren, alkalische granen, geen maismeel ( erg verzurend, wordt bijna in alles gebruikt ), makkelijk te maken, geen gist en suiker. Ik bak meestal twee keer per week zo'n hoeveelheid, doe ze in een luchtdichte pot, en het blijft dagen goed. 
Dankzij mijn electrische  koffiebonen maler kan ik alle soorten granen in meel veranderen, ik gebruik het voor lijnzaad, zonnebloempitten, alles wat gemalen moet worden, behalve koffie!

ingredienten, kan ook glutenvrij

oven op 200 graden

1/2 kop havermout meel
1/2 kop gierst meel
1/2 kop boekweit meel
1/2 kop kikkererwten meel  of quinoa meel
1/4 kop sesamzaadjes
1 Tl bakpoeder
1 Tl guargum ( optioneel )
1/4 kop olijfolie of cocosolie
1/2 kop water, kan ook iets meer of minder zijn
zout naar smaak

alle ingredienten mengen tot een soort niet te plakkerig bal, en ik leg het midden op een bakplaat en duw het plat met een natte vork tot een dikte van 1/2 cm, meestal wordt het rond vaan vorm, en snijd het met een pizza snijder in vierkanten of driehoeken,
15 a 20 minuutjes bakken, zijkantjes moeten een beetje een  kleurtje krijgen, op een rekje laten afkoelen


platgedrukt met een vork, in vierkantjes gesneden


ze smaken heerlijk met hummus, guacamole, notenkaas
recept binnenkort!






hier simpel met plakjes avocado en een beetje zeezout,
hmmmmm....heerlijk!
knapperig, lichte sesam smaak, ik hoop dat jullie het ook gaan proberen en t lekker vinden,



Tina


Schrijf je nu in en ontvang een welkomst mail van mij in je mail box met de 3 makkelijkste manieren om meteen meer groente toe te voegen aan je dagelijkse dieet! Stuur me een berichtje met je e-mail adres!
 Je ontvangt een mailtje elke keer een nieuw bericht op de blog verschijnt.

Stay connected!

Je kunt me ook volgen en delen op Facebook, Tina's raw alkaline diet! https://www.facebook.com/tinas.rawalkalinediet

Hoop je daar ook te zien!















1 opmerking:

  1. Dag Tina,
    Dit lijkt me een lekker recept. Ga het morgen of zondag uitproberen... Vraagje: is je recept voor de notenkaas (wat je hier aankondigt) al klaar?
    Groet.
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen