dinsdag 15 mei 2012

Havermout en zaden energie reep

Daar ben ik weer, na een hoop gedenk en gereken probeer ik toch een heerlijke energie reep te maken, iets wat je na het sporten makkelijk kan eten, of mee naar het werk of school kan meenemen. Na mijn vorige stukje over suiker ben ik toch aan het denken gegaan, om een reep te bakken die bestaat uit pure, alkalische ingredienten. Dit is een smeuige reep, anders dan de krokante muesli reep die ik eerder had gepost.



Een reep moet in perfecte balans zijn, zoete ingredienten moeten in goede verhouding zijn met de andere heerlijkheden die ik er in heb gestopt! Ik wil niet dat de dadels die er in zitten mijn bloedsuiker omhoog gooien, dus is de verhouding met de zaden, havermout en kikkererwten, ja , kikkererwten, is perfect, ze hebben allemaal een laag GI waarde, en zijn de hoofd ingredienten van de reep.

Het zijn heerlijke smeuige repen, super makkelijk te maken, kan gluten vrij, vegan, dus hier gaan we,

de ingredienten zijn;

oven op 175C

1 en 3/4 kop havermout ( eventueel gluten vrij )
1/3 kop havermeel ( eventueel gluten vrij )
1/3 kop pompoenzaden, rijk aan eiwitten, zink, magnesium en calcium
1/3 kop zonnebloem pitten, hoog gehalte van vit E, BELANGRIJK, vit E helpt je lichaam te beschermen tegen ontstekingen, astm en  reuma!
3 El sesamzaadjes, bron van calcium, magnesium en ijzer
1 tl kaneel

2 El lijnzaad, gemalen + 6 El water, 10 min. laten staan
1/2 kop amandel pasta
1/2 kop dadel pasta, gemaakt van 1 kop dadels, geweekt en gepureerd, kan ook 3/4 kop dadel pasta gebruikt worden, zelf vind ik het iets minder zoet lekker
1 kop kikkererwten, gekookt


Alle droge ingredienten bij elkaar mengen, natte ingredienten
in de keukenmachine, en dan samen mengen en in een ingevette bakvorm verdelen,
bakken duurt ongeveer 15 á 18 minuten, laten afkoelen en in repen snijden, Jammmmiiieee!!!!



Hier kun je zien hoe heerlijk ze gevuld zijn om je met kracht en voedingsstoffen vol te laden,
volgende week komt ook nog een rauwe versie,

hoop dat jullie het proberen!








kijk ook bij



Schrijf je nu in en ontvang een welkomst mail van mij in je mail box met de 3 makkelijkste manieren om meteen meer groente toe te voegen aan je dagelijkse dieet! Stuur me een berichtje met je e-mail adres!

Je ontvangt een mailtje elke keer een nieuw bericht op de blog verschijnt.

Stay connected!

Je kunt me ook volgen en delen op Facebook, Tina's raw alkaline diet! https://www.facebook.com/tinas.rawalkalinediet

Hoop je daar ook te zien!

5 opmerkingen:

  1. Lijkt me echt super !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi,
    ze zijn heerlijk en zo makkelijk om mee te nemen, voor na het sporten of zomaar voor onderweg!
    Dan weet je dat je altijd iets gezonds bij je hebt voor energie.
    Laat me weten of je ze gemaakt hebt?!
    Groetjes, Tina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. op hoeveel graden moeten ze gebakken worden?
    Ze zien er heerlijk uit en heb er zin in ze te maken, maar ik mis nog de info over de ovenstand.

    BeantwoordenVerwijderen