maandag 23 april 2012

Salade, een complete maaltijd

Een van mijn favoriete maaltijden, altijd al, is een heerlijke verse, knapperige salade.
Ik had vroeger de neiging om alleen groene blaadjes te kauwen, of je kan het helemaal de andere kant op gooien, en een soort mayonaise mengsel met vlees, ei, gekookte groente een salade te noemen.
Allebei niet wat ik bedoel, een salade kan een volledige, super voedende, je lichaam kracht en energie toevoegende alkaliserende  super maaltijd zijn, en nog lekker ook.
Je cellen, je huid en je haren, je billen en benen zullen je dankbaar zijn!



 Het samenstellen van een salade is eigenlijk simpel, als je een paar regeltjes onthoudt, wat na enige oefening en wat heerlijke salades vanzelf gaat.
Wat in ieder geval een belangrijk is, is om altijd een combinatie van een

  gezonde vet + complexe koolhydraten + proteine

Een gezonde vet is voor mij meestal een halve of hele avocado, hier heb ik een avocado dressing van gemaakt,soort guacamole, maar het kan een dressing zijn van een gezonde vet, zoals hennep olie of lijnzaadolie. Amandelen, cashews, zonnebloempitten, pompoenpitten, allemaal perfecte keuzes, vol goede vetten en proteine, voedende alkalische energie, prachtige huid en haren!
Wat ik in ieder geval altijd in mijn salades doe, zijn 

bonen of linzen
avocado
hennep zaadjes
volkoren granen, gekookt, gierst, boekweit, quinoa, of in de vorm van crackers of brood
evt een zoete aardappel
noten of zaden

een proteine rijke dressing,

en de bulk van de salade bestaat uit rauwe groente en soms een beetje fruit, groene bladgroente en rauwe groente in alle kleuren van het regenboog.

Vandaag had ik zin in een hummus van kikkererwten in plaats van ze gewoon in mijn salade te doen,
makkelijk en lekker op knapperige granen crackers, en om rauwe groente in te dippen. Ik vind het lekkerder om zelf te maken dan kopen, heb je zelf invloed op de hoeveelheid zout die je wil gebruiken, en in de meeste gekochte varieteiten zitten andere vetten dan aanbevolen.

Hummus met gebakken aubergine


300 gram  kikkererwten uit blik, afgespoeld
2 eetlepels tahin ( pasta van sesamzaadjes met olijfolie )
2 eetlepels citroensap
2 eetlepels olijfolie 
1 aubergine
dikke teen knoflook

Dit is een variatie op een gewone hummus, ik heb hier eerst de aubergine in blokjes samen met de knoflook gebakken in de olijfolie,
daarna alle ingredienten simpel in een blender, eventueel een eetlepel water toevoegen, en mixen tot een smeuige hummus ontstaat. Heerlijk als een dipsaus voor groente, of als broodbeleg!


Wat ik vandaag toevallig thuis had was biologische rucola, tomaatjes en een avocado, waarvan ik een soort guacamole heb gemaakt, een halve avocado in de blender met een eetlepel citroensap, eetlepel water theelepeltje agave siroop, een heel klein beetje sambal oelek en zeezout naar smaak tot het een heerlijk, smeuige geheel wordt. Ik heb het gewoon op de salade geschept, maar het ken ook als dip, de salade kan natuurlijk opgepimpt worden met nog meer soorten sla, rode of groene paprika reepjes, bleekselderij, super voor je alkaline niveau en vitamine, zuurstof en micronutrienten toevoer!
Verder wat crackers met hummus, en voor extra proteine een heerlijke amandel cacao-banaan melk!

Salades zijn het makkelijkst om mee te beginnen wanneer je de overgang maakt naar een zo vaak mogelijk rauwe, alkalische levenswijze,
eet ze!


Schrijf je nu in en ontvang een welkomst mail van mij in je mail box met de 3 makkelijkste manieren om meteen meer groente toe te voegen aan je dagelijkse dieet! Stuur me een berichtje met je e-mail adres!


Je ontvangt een mailtje elke keer een nieuw bericht op de blog verschijnt.

Stay connected!

Je kunt me ook volgen en delen op Facebook, Tina's raw alkaline diet! https://www.facebook.com/tinas.rawalkalinediet

Hoop je daar ook te zien!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten