maandag 20 augustus 2012

Zomerse Wraps & Dips


Prachtig weer, genietend in mijn achtertuin en lekker aan het tuinieren. Geen zin om moeilijk te doen en zin in iets anders dan een salade. De laatste dagen veel genoten van koude rauwe soepen, geweldig lekker in dit warme weer! Wat is er leuker dan om gezellig met vrienden of familie te genieten van deze heerlijke na zomer avonden met heerlijke gezonde hapjes erbij?! Mijn Zomerse Wraps & Dip

                    

Deze heerlijke Courgette Wrap is gevuld met groente, de nodige eiwitten en gezonde vetten.

Nog even over de gezonde vetten gesproken, tijdens mijn studie kwam ik van alles tegen, dingen die ik al wist maar ook wat ik natuurlijk nog niet wist. EN dingen die blijkbaar alle fabrikanten en producenten van voedsel wel weten en de bevolking, de mensen die deze produkten kopen niet. En dat deel vind ik zelf het meest onbegrijpelijk, en nu heb ik het als voorbeeld over zonnebloemolie. Geweldig, plantaardig enz. maar het is blijkbaar bekend dat je zonnebloemolie NIET mag verhitten, dat geldt ook voor lijnzaad olie, want deze voedingsmiddelen met meervoudig onverzadigde vetzuren op hoge temperatuur oxideren ( verbranden )  en van structuur veranderen wat ZEER schadelijk is voor ons lichaam, valt onder één van de ergste dingen die we kunnen doen!
Oké, waarom wordt alles in zonnebloemolie gefrituurd? Alle chips, patat enz. wat men kan kopen wordt in zonnebloem olie gebakken. Zelfs oliebollen! Ik weet niet anders of mijn moeder ook alles in zonnebloemolie bakte, met de beste bedoelingen. En het mooiste is dat het op de verpakking wordt aangeprezen als iets positiefs! En nee, je moet eigenlijk geen chips eten, maar mocht je het wel willen of je kindje krijgt een zakje als traktatie, waarom zou je dan iets HEEL slechts EN kankerverwekkends in je lijf stoppen!?

Er was vroeger één soort chips bij de supermarkt, gebakken in 100% olijfolie, uit de schappen. Heeft waarschijnlijk net als alles met de kosten te maken........
En mocht je iets willen bakken, dan gewoon kokosnoot olie of olijfolie gebruiken!

Zo, dat moest ik even kwijt, en nu verder met deze heerlijke Wraps, simpel, lekker en zo goed voor ons!




Ik heb een prachtige bio courgette in dunne plakken gesneden met een oeroude rasp nog uit Hongarije, maar hier verkopen ze ook dit soort raspen waar je dit mee voor elkaar krijgt. Het moet dun genoeg zijn om te rollen.




Wat gaat er in?
Ik heb deze keer spinazie blaadjes, plakjes tomaat, basilicum blaadjes, reepjes avocado, groene olijven, verse peterselie en een heerlijke dip van zonnebloempitten  er op gedaan.
Je legt drie á vier plakjes courgette een beetje overlappend naast elkaar en legt de vulling er op.


En dan voorzichtig rollen! Je kunt ze in principe met van alles wat je lekker vindt vullen, zolang het niet te nat is.

 
Ik heb ook een romaine slablad als wrap gebruikt, werkt ook prima, je hoeft het niet te rollen, kan zo gegeten worden.


 Oh ja, die lekkere, SUPER goed voor je Zonnebloempitten dip of mayo!

Zonnebloempitten zijn geweldig, ze bevatten een hele hoge concentratie van vitamine E, wat  belangrijk is bij het beschermen van het lichaam tegen cardiovasculaire aandoeningen, het remt ontstekingen, het neutraliseert vrije radicalen. Het bevat een hoge percentage selenium en magnesium, belangrijk voor sterke botten en bij het tegenwerken van kankercellen.

In deze dip zat 50gr zonnebloempitten, gemalen, 2 EL olijfolie, 1 EL appelcider azijn, 1/4 kop water, sap van een halve citroen, 1 EL kokosbloesem suiker, mix van gedroogde kruiden, 1/4 theelepel guargum ( maakt het wat dikker ), zeezout en peper naar smaak. Alles in de keukenmachine mengen, olijfolie later langzaam toevoegen en klaar!
Heerlijk als dip, mayo en spread.





 En zelfs in een klein broodvormpje krijg je een soort rauwe lasagna , en het ziet er ook prachtig uit!




Een tweede dip die ik had gemaakt, een Zwarte bonen en bloemkool dip  is eigenlijk ontstaan van restjes in de koelkast, een halve kop zwarte bonen en een paar roosjes halve minuut geblancherde bloemkool!

Niet echt wat om zo te eten, maar samen in de keukenmachine met 1 EL appelcider azijn, wat citroen sap, schepje kokosbloesem suiker, verse peterselie, 2 EL olijfolie, 2 EL edelgistvlokken, rijk aan vit B1, B2, B3, B6 en foliumzuur ( geeft een hartige smaak aan gerechten ) ,3 EL water, zout, peper naar smaak maakt een heerlijke dip. Ik heb het niet te lang gemixt, zodat er nog wat struktuur in zit.     



Het is heerlijk als dip voor rauwkost, op een cracker of sandwich, als een dikke sla dressing of als vulling voor deze heerlijke komkommer bootjes!


Nog even buiten genieten,
fijne dag allemaal !


kijk ook bij

  • salade, een complete maaltijd

Schrijf je nu in en ontvang een welkomst mail van mij in je mail box met de 3 makkelijkste manieren om meteen meer groente toe te voegen aan je dagelijkse dieet! Stuur me een berichtje met je e-mail adres!

Je ontvangt een mailtje elke keer een nieuw bericht op de blog verschijnt.

Stay connected!

Je kunt me ook volgen en delen op Facebook, Tina's raw alkaline diet! https://www.facebook.com/tinas.rawalkalinediet



Geen opmerkingen:

Een reactie posten