woensdag 23 mei 2012

The Dirty Dozen


The dirty dozen,
oftewel de lijst van de meest vervuilde groente en fruit door gebruik van pesticiden.




Tuurlijk zou ik graag alles altijd biologisch willen kopen, maar soms is het gewoon te duur, of niet te krijgen,
ik zal maar niet beginnen over het armzalige aanbod van bio groente en fruit in de nederlandse supermarkten!
In ieder geval is het niet nodig om alles bio te kopen, maar er zijn een aantal dingen die je beter altijd biologisch moet kopen, en  andere dingen zijn redelijk veilig op de conventionele manier. Op deze manier kun je je kosten een beetje redelijk houden, en je lichaam en gezin veilig van narigheden!




Ik koop ook meestal wat bij de bio supermarkt in de aanbieding is, er is altijd wel een soort sla of paksoi, of deze week andijvie wat stukken minder kost, en daar koop ik extra veel van! In principe maakt mij niet uit welke sla het is, of welke groente ik in de juicer doe, als het maar groen is, vol enzymen, chlorophyl en vitamines. Groen, gezond, puur en je lijf energie gevend goedheid, samen met alle soorten groente in de kleuren van de regenboog, dat is wat je cellen heerlijk vinden en waar we van stralen!
Groente en fruit in ieder geval altijd goed wassen, en schillen wanneer het niet bio is, zoals bv. bij gewone komkommers. Zachte vruchten zoals aardbeien zijn ook extra gevoelig, ze nemen alles in zich op en kan het er ook niet van afgewassen worden.

Hier is de lijst van de meest vervuilde groente en fruit,                      En dit is de veilige lijst,
van het ergste naar minder erg                                                            van schoonst naar minder schoon

1.     Perzik                                                                                        1.   Uien
2.     Appels                                                                                       2.  Avocado                                
3.     Paprika's                                                                                    3.  Mais
4.     Selderij                                                                                      4.   Ananas
5.     Aardappels                                                                                5.   Mango
6.     Aardbeien                                                                                  6.   Asperges
7.     Bosbessen                                                                                  7.    Doperwten
8.     Boerenkool                                                                                8.   Kiwi
9.     Sla                                                                                             9.   Kool
10.   Druiven                                                                                    10.   Aubergine
11.   Komkommers                                                                           11.   Papaya
12.   Peer                                                                                         12.   Watermeloen
                                                                                                        13.   Broccoli
                                                                                                        14.   Tomaten
                                                                                                        15.   Zoete aardappel


En sinds ik door al mijn andere groente heen was, lag er gelukkig nog een mooie kleine rode kool in mijn koelkast la, een halve bio paprika, wat bio selderij en paar bio sla blaadjes. Gelukkig heb ik altijd gember en citroenen in huis, dus een dressing lukt altijd wel.
Dus dit zijn de ingredienten geworden van een heerlijke, knapperige, oosters geinspireerde salade voor lunch!




Ingredienten voor de Rode Kool salade zijn,

1 kleine rode kool, fijn geraspt of heel klein gesneden
1/2 rode paprika bio
2 stengels bleekselderij bio
handvol sla, of hoeveel je lekker vindt

alles fijn snijden, en mengen in een kom, serveren met mijn heerlijke

Oosters Amandel Dressing met pepertjes en sesam

Ingredienten,

4 El amandel boter
2 El citroensap
1 El tamari saus of braggs aminos
1/4 kop olie, olijf of hennep
1/4 kop water
2 El sesam zaden
stukje gember van 2cm, kan ook minder, geraspt
stukje rode peper, naar smaak
zeezout, naar smaak
2 tl ahorn siroop ( niet rauw ) of 2 dadels

alle ingredienten in een blender of  mixer, en mengen tot een smeuig geheel, heerlijke oosterse smaken!!!





















ik heb het zelf gegeten met een paar geweekte amandelen die
ik nog in de koelkast had voor extra crunch en boost




heerlijk in het zonnetje met een bord verse knapperige salade,
snel nog een foto voordat het op is!



had nog wat over van de lunch, voor avond eten heb ik het een beetje
opgepimpt met een verse tomaat, wat kikkererwten voor eiwit,
en gesneden peterselie!

Het is geweldig lekker, hele dag van genoten, een andere, zomerse manier om van rode kool te genieten!

Fijne zonnige dag allemaal!!!








Schrijf je nu in en ontvang een welkomst mail van mij in je mail box met de 3 makkelijkste manieren om meteen meer groente toe te voegen aan je dagelijkse dieet! Stuur me een berichtje met je e-mail adres!

Je ontvangt een mailtje elke keer een nieuw bericht op de blog verschijnt.

Stay connected!

Je kunt me ook volgen en delen op Facebook, Tina's raw alkaline diet! https://www.facebook.com/tinas.rawalkalinediet

Hoop je daar ook te zien!











Geen opmerkingen:

Een reactie posten